Lao PDR: Please don't rush - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Gerben Hulsman - WaarBenJij.nu Lao PDR: Please don't rush - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Gerben Hulsman - WaarBenJij.nu

Lao PDR: Please don't rush

Door: Gerben Hulsman

Blijf op de hoogte en volg Gerben

22 Februari 2014 | Laos, Don Det Tok

Zoals een wijze Laonees me zei: 'Why are you the one with the watch, jet I got all the time?'

Met de slowboat glijden we richting Luang Prabang. Nog overal is te zien wat de Fransen tijdens de kolonisatie hebben aangericht, desondanks is het sferisch en erg gezellig. De torenhoge waterval is schitterend, de barretjes idyllisch en de mensen voornamelijk Westers. We zijn hier drie dagen, waarna we ons verplaatsen met een slaapbus naar Vang Vieng: de uitgaansstad van Laos. We tuben dat het een aard heeft, fietsen naar grotten, watervallen en lagoons en eten tientallen baguettes (€1.-knaller, bereid met kip en groenten). Het nachtgedruis is te vergelijken met Blanes. We spelen beerpong voor volk en vaderland en ontmoeten heel veel gezellige jongeren. Om de een of andere reden zijn er bij alle restaurants afleveringen van Friends op, we kijken, natuurlijk kauwend op een verse baguette. We ondoen ons van de roes in Pakse, waar werkelijk niks te doen is. Snel reizen we door naar de Vierduizend Eilanden. De pallets wiet die hier dagelijks opgestookt wordt is aan ons niet besteed. Wij relaxen met een biertje, al zijn wij hele dagdelen aan het fietsen en beleggen een kajaktour. We zien prachtige robuuste watervallen, dolfijnen en witte zandstranden. We verdenken het duo uit Rusland dat ze onze boot hebben gesaboteerd, maar een tweede plek is ook prima. Na middernacht als alle barretjes gesloten zijn verzameld iedereen zich bij een kampvuur op het strand, heerlijk vertoeven hier!

Ondanks de stijgende temperatuur, inmiddels ca. 35 graden, gaat het reizen steeds makkelijker. De slimmigheidjes om geld te besparen van die corrupte Aziërs doorzien we steeds beter. Inmiddels sta ik 6-0 voor in pool overwinningen, het verbaast me dat Daan dit vooralsnog onvermeld laat. De mensen kunnen hier maar matig Engels, al zijn ze wel vriendelijl en eerlijk. We leven nog steeds van de begrote twintig euro per dag, waarvan gemiddeld:

€3-5 slaapplek
€5.- voor de drie maaltijden
€2.-water (flessen 1,5 liter)
€2.- vervoer (liefst fiets, soms tuc tuc.
€1.- dagelijkse fruitshake voor de vitaminen en goddelijke smaak
€2.- bezoek tempel, waterval, oversteek brug, wc...
€2.- bier, chips, snacks.
€2.- gemiddeld per dag om visa's en lange afstanden met slaapbus/trein af te leggen.

Deze laatste woorden worden geschreven in een snikhete en 17-uur lange busrit in Cambodja, op weg naar Angkor Wat.

Ik hoor graag van je, groetjes!

• 26 Februari 2014 - 01:06

Wessel:

Gaaf om te lezen. Luang Prabang is vooral verwesterd en duur, maar nog wel mooi. Vang Vieng is leip. En Pakse niets te doen... dat lijkt mij nou juist heerrlijk! En Don Det, inderdaad een paradijs op aarde! En nu dus in de bus naar Angkor Wat... Daar zal het budget wat omhoog geschroefd moeten worden? - duur! Maar ook weer heeel bizonder. Jullie maken goede tijden, nog net geen Michael Mulder, maar klinkt wel als een record. Geniet!!

Wessel

• 01 Maart 2014 - 11:11

Henk En Job:

Ha Gerben!

Eindelijk jouw site gevonden. Leuk om je verslag te lezen. Veel plezier en blijf genieten!

Een groet uit Nijverdal ook van Henk.

Job